Nuffnang Ads

Friday 8 December 2017

Bersalin untuk pertama kalinya

Assalammualaikum

Hari ini bertarikh 8/12/17..lama sangat blog terbiar usang berhabuk tak berupdate. Bayangkan lah last entry 2015. Mood update ke lautan dalam perginya. Semenjak punya anak-anak kecik ni masa sgt limited. Penulisan pun sedikit serius hahaha..

12/12 yg akan dtg ni genap la anak sulong lelaki saya 2 tahun. Jadi terfikir untuk abadikan kenangan bersalinkan anak sulong saya hampir 2 tahun lepas tu disini, yerla buat tatapan anak-anak nanti.  Biasanya org lain akan terus update di blog 2 3 hari lepas deliver atau seminggu dua sebulan mungkin.  Saya hampir 2 tahun kemudian baru nak cerita hahaha. Biarpun mcm tu, kenangan tu mmg terpahat segar dlm ingatan sebab julong kalinya saya bergelar ibu dan ianya pengalaman pertama saya bersalin.

Bagi seorang wanita yg bergelar ibu, mesti lah itu kenangan terindah dan termanis dlm hidup saat kita dpt berjumpa dgn anak yg kita kendong kehulu kehilir hampir 10 bulan lamanya.

Seperti biasa sepanjang mengandung mmg rutin la untuk utk saya sama mcm ibu-ibu kt luar sana dtg check up kat klinik kesihatan (bagi yg mmg daftar utk check up kat kk).  Diberi tarikh due saya adalah 14/12/15 dan bulan 3 merupakan bulan terakhir miss period dtg menjengah.

11/12/15 Jumaat

Hari jumaat ni merupakan hari terakhir saya bekerja dlm minggu tersebut. Dan hari jumaat ni juga merupakan hari terakhir kandungan saya tamat 39 minggu. Saya mmg tak plan dan tak apply pun utk cuti awal sbb masa tu passion untk bekerja sgt membuak-buak huhu..dan hal ni dah maklum pun pada majikan saya dan sudah dibincangkan, segala persiapan untuk menggantikan saya nanti dah dipersiap.

Jadi tak sangka juga sbb hari jumaat ni jadi hari terakhir saya bekerja sebelum cuti bersalin bermula.

heaven...^_^

Saya bekerja mcm biasa. Masih tak ada pun tanda-tanda utk bersalin cumanya false contraction yg tak kerap tu mmg selalu terasa.  Balik keje mcm biasa tunggu en suami dtg ambil. Balik rumah mcm biasa dan en suami ajak sy ke rumah mama dan ayah utk hujung minggu tu. Lepas magrib kemas-kemas dan terus ke rumah mama dan ayah yg tak sampi 5 minit pun dari rumah kami..bhabha

Jadi mmg plan utk lepak rumah mama dan ayah jer hujung minggu tu.

Malam tu lbh kurg pukul 11, en suami ajak tgk tv. Dia mmg hantu movie. Ayah tak ada kt rumah mlm tu bekerja. Mama pun dah masuk tidur. Jadi saya temankan la en suami nak tgk movie. Cari-cari remote boleh pulak hilang tak jumpa. Masa tu tak semena-mena sy rasa sakit kuat..tapi saya ignorekan saja sbb dlm kepala saya mmg false contraction jer..bhabhabha

lagi pun saya bolh tahan lagi walau pun sakit contraction tu serius semacam sgt. Saya siap menonggeng-nonggeng tolong carikan remote tv. Finally en suami jumpa pun remote.  Melayan la kami movie cerita Rambo mlm tu.

Duduk kt sofa berdua, tak sampai setengah jam, tiba-tiba saya rasa mcm ada benda yg keluar dekat bawah, saya pun raba. Saya dah turun darah..en suami dah gelabah..nak ke hospital ker yang??  saya cakap, saya tanya mama dulu..sebab sakit dalam 10 minit sekali lbh kurang masa tu. Lagi pun saya tak berkuasa sgt nak duduk kt hospital lama-lama...(jgn diikut perangai ni!!)

Naik atas bagi tahu mama. Mama cakap esok pagi baru pergi kalau masih boleh tahan. sebab ank sulong lambat biasanya, tapi klu mmg dh kuat sakitnya dan saya tk tahan boleh la ke hospital.

en suami terus balik rumah ambil bag yg mmg dh prepare untk ke hospital. Terus tutup tv tak jadi langsung nak tgk movie...kahkah

sbb mama pesan jgn tido lewat, rehat sebab esok mesti nk bersalin guna tenaga banyak. Jadi saya dan en suami beransur la masuk bilik rehat.

12/12/15 Sabtu

Mlm tu mmg tak bolh tido menahan sakit, mmg sakit tapi sy boleh tahan lagi..airmata still steady tak keluar lagi...bhabhabha..10 minit sekali conraction dtg menyerang. Pukul 3 pagi mcm tu saya dah mengantuk tapi msh tk bolh tido lena sebb sakit, selang masa contraction tu saya terlelap sbb letih balik kerja lepas tu menahan contraction lagi. En suami dah lelap terlena berdengkur siap..dia pun letih, yerla masing-masing balik kerja kan.

Pukul 5 pagi saya dgn en suami bangun mandi, siap-siap sementara tggu subuh. lepas solat terus ke Hospital An Nur, Bangi.  Masa kandungan 8 bulan sy dah stop check up di KK terus saya follow up di Hospital An Nur dan sudah pastinya Dr yang menjadi pujaan ramai semestinya Dr Khamsiah Muda juga yg jadi pilihan saya. Mase check up minggu lepas berat baby 3.48kg..Dr Kham agak risau takut mencecah 4kg sbb nmpk gayanya bayi mmg besar. Jadi sebelum tamat sesi consultancy Dr cakap "saya harap ibu bersalin mggu depan" hahaha

Sepanjang perjalanan dr Puchong nak ke Bangi rasa jauh betul, pdhal dtg check up takde la jauh mana pun...bhabhabha..gigih saya menahan contraction masa tu dah 5 minit sekali.  Sebab pagi tu belum sarapan lagi, saya dgn en suami sarapan dulu roti canai dgn milo panas dekat restoran sederet dgn hospital. Mengadapla saya sambil sarapan roti canai sambil menahan contraction...layannnn

Dekat meja sebelah nampak pulak Dr Kham dengan rakan-rakan Dr yg lain sama-sama bersarapan..
kejap lagi kita jumpa yer Dr...huhuhu

Lepas sarapan, terus ke hospital..terus ke kaunter bagi tau nurse dah turun darah. Muka saya menahan sakit tu mmg tk boleh nk sorok lagi and im not a good actor sampikan kakak kat situ tegur saya..dah sakit yer?? adehh..

lepas settle pendaftaran nurse terus bawak sy ke ward. Nurse ada offer saya untuk naik wheelchair, tapi saya tak nak..acah-acah larat lagi..saya pun masuk ward yg 4 bedded punyer sbb single penuh hari tu. Tapi saya dah diletak dlm waiting list once ada kekosongan terus pindah.

Tukar baju siap-siap pakai baju pink...baju untuk bersalin. Nurse dtg check ctg semua yang letak benda kat perut tu utk tgk jantung baby ok ker tak. Alhamdulillah baby maintain ok..nurse pun tahu..tgh contraction yer puan?? bhabhabha sbb kt monitor tu contraction dh kuat..berbaring sekejap buat ctg tu untk 30 minit.

Habis buat ctg tggu midwife sampai utk check cm. Midwife masa tu tgh handle patient dan baby baru deliver. So tunggu la kat situ dgn en suami.

Midwife sampai then die check, terus die jerit kat nurse lain untuk prepare dan boleh terus turun labour room sebab bukaan dah 5cm..terus pandang en suami senyum-senyum takuttt...hahaha.... masa tuh dah nak pukul 10 pagi tak silap.

Turun LR, nurse bagi ubat berak..terus membuang..bhabhabha tak sampai 5 minit..tggu Dr Kham dtg..pukul 11lebih Dr sampai..check bukaan tak berubah sgt 5~6cm. progress dah mula slow, sebab sakit contraction pun tak kuat mcm pagi tadi tapi still 5 minit sekali.

Dr Kham pecahkan air ketuban..baby dah mula berak..tapi jantung masih ok dan maintain..Dr cakap ibu, baby dah berak..kita tak boleh tggu lama...Dr panggil en suami utk tgk air ketuban tu mula ade hijau-hijau sikit..jadi, Dr kata dia akan masukan ubat induce untuk cepatkan bukaan dan akan rasa sakit sikitttt...septtnya contraction kena 1 minit sekali.


Dangggggg.......rasa terhantuk kepala saya...

Saya bertabah sgt dah masa tuh, bila mula on je induce by drip..mula sakit yg kuat sangat..mula dah bertempayan airmata..sakit nya Ya Allah..Allah...tak tahu mcm mn nak gambarkan sakit tu. Contraction dtg 1 minit sekali. Sampai satu tahap rasa nk give up sgt...sebab sakit..tapi sy still tahan jer kat katil LR tu...sakit-sakit tangan en suami saya kerjakan...baju je tak koyak saya tarik....hahaha

banyak kali nurse datang betul kan ctg kt perut sbb saya mmg tk boleh telentang dah..tak boleh duduk diam..kekiri kekanan rimas...panasssss....pdhal LR tu beraircond punyela sejuk...sepanjang nak tggu 10cm airmata tak berhenti mengalir..saya dah tak boleh nak fikir byk saya zikir.. bila sakit dtg saya sebut Allah...itu yang keluar dari mulut saya...


Sister nurse kat situ dtg naikkan lagi dose induce tu, dia tanya saya..sakit yer? cakap terus terang nak bersalin mmg kena sakit, kalau tak sakit tak boleh bersalin...hamik kau!! saya terus la menahan sakit.
Dia cakap ada org boleh tahan ada yg tak boleh tahan. boleh ambil epidural kalau mahu. Tapi mulut saya tak terkeluar nak mintak epidural...bhabhabha..

Lepas tu nurse dtg check cm..dah 8 cm..masa tuh dah almost pukul 1. Hospital An Nur nie sebelah dgn masjid, jadi azan zohor masa tu mmg boleh dengar. En suami cakap dgn saya dia nak ke surau solat zohor dulu, saya tk sempat nak cakap apa-apa sebab ralit menahan sakit...nurse dtg, tanya saya nak solat berdiri ker mcm mana..saya cakap saya solat kat situ jugak..diorg wudhukkn saya sbb sy on drip masa tu..pakaikan saya telekung..jujur saya cakap airmata mengalir laju masa solat sbb contraction kuat sgt..dan its real..unbearable...sakit yg bermula dari kaki perut sampai ke belakang..dan bacaan dekat monitor tu dari 20++ boleh pergi sampai 19x++ ...menangis tak berlagu setiap kali number tuh running tggi...sakit tak terperi!!


Tak lama lepas selesai solat zohor, en suami sampai..bagi semangat kat saya, mintak saya sabar..berdoa..zikir banyak2..terkadang tak boleh nak hadam apa en suami cakap...masa tu jugak la saya nak buang air kecik la nk buang air besar la..mcm-mcm rasa masa tu.

Nurse dtg lagi check cm dah 9cm..diorg mula prepare semua peralatan..saya dah betul-betul tk boleh nak tahan lagi..sakit yg teramat sgt..hampir nak menjerit-jerit tapi tabahkan diri..memg ingat Allah byk-byk..lepas tu Dr kham sampai..dia mintak nurse gantungkan kaki saya..

Dr cakap, ibu kalau rasa contraction ibu dh boleh teran..Dr dah siap pakai mask, apron dia glove semua..bermula la episod push..nurse pun baik-baik belaka..bagi moral support..seorang nurse duduk tepi saya tekan-tekan perut saya guna siku sambil tu gigih la push sekuat hati.. sbb masa check bukaan biarpun dah almost 10 cm tapi baby masih tggi. Nurse cakap teran puan..teran lagi...jgn bazir kan contraction...

Untuk yg mmg takda experience mcm saya nih..siap menjerit masa push..Dr tegur jgn jerit sbb nty guna tenaga banyak..tarik nafas dan teran yang panjang sekali..dagu cecah ke dada..sambil tangan tarik besi..tak ingat berapa kali saya push...memg banyak kali..penat sgtttt...sakit lagi...ppppffftttt

sampai satu tahap saya rasa panas terbakar...yeahh itu ring of fire..saya push lagi sehabis boleh semampu boleh..main goal saya ank saya perlu keluar dgn selamat dan cepat..jadi masa push sy mmg fokus wlu pun penatt letihh dan sakitttt....

Alhamdulilah....


















12/12/15 Tepat jam 2.36 petang lahir la bayi lelaki saya seberat 3.7kg

awal 2 hari dari tarikh due yg diberi...


Dr kham sambut bagi salam pada baby masa kepala baby dah keluar kemudian Dr kham terus letakkan pada dada saya..automatik sgt..sakit derita tadi hilang macam tu jer guyss!


Dr kham mintak en suami yg potongkan tali pusat bayi kami..saya betul-betul bersyukur dan takada kata-kata lagi boleh saya cakap bila saya nmpk bayi saya selamat. Kemudian Nurse ambil bayi untuk dibersihkan..nurse masa tuh buat satu injection pada peha saya untuk kecutkan rahim..

En suami masa tu pergi tengok bayi kami tgh disiapkan oleh nurse dan tggu utk di iqamatkan dan tahnik.

Saya masih terbaring berborak sekejap dgn Dr kham..Dr kham ckp..Alhamdulillah..dapat pun bersalin normal..ibu tido dulu rehat sekejap..

lepas Dr ckp mcm tu saya terus padam..bhabhabha..tk tahu apa jadi..
en suami cakap dlm setengah jam saya tido dan Dr jahit keluarkan uri semua.

Saya sedar saya masih terbaring dan semua dah siap..ada seorg nurse masuk..lepas tu saya tanya banyak tak jahitan saya..dia kata lebih kurg 6 mcm tu..dia cakap normal utk org bersalin ank pertama dan Dr buat episotomy yg mana saya tear 2.

Nurse sorang lagi masuk bagi bayi lelaki saya..serasa tak percaya itu bayi saya and im officially become a mother..

Muhammad Akid Rafif Bin Mohd Rozaidi 
the name was given..

Tak lama lepas tu mama dan ayah serta adik-adik saya dtg..selamba jer diorg melawat kat LR tu..sebab masa tu saya tak naik ward lagi..masing-masing teruja dan mmg tak sabar..

En suami masa tu uruskan ward sebab dah dapat ward single..bawak semua pekakas masuk ward.
Akid tak banyak ragam..tido jer dia..tak bangun-bangun..sikit-sikit je movement dia..mlm tu stay dekat hospital..en suami temankan..en suami pun tido kat lantai jer...tapi dia ok..

dan esoknya dah boleh balik lepas Dr kham dtg check luka..

lepas bestier saya dtg melawat (thanks nora..i luff u) en suami settlekan bill, kemas-kemas dan terus balik ke kampung Gedangsa..saya berpantang dekat rumah nenek saya..

Alhamdulillah..Allah permudahkan segalanya urusan bersalin saya..

dan dah besar dah ank lelaki saya..umur nak menginjak 2tahun pun..tapi setiap bibit kenangan untuk melahirkan anak saya tak pernah saya lupakan..

anugerah dan amanah yg Allah hantarkan pada saya dan suami..

Akid pun dah jadi abang..hahaha..nanti saya kongsikan pulak kenangan melahirkan anak kedua kami puteri kami satu-satunya...so far...hahaha




till then




Love, Idza




















No comments: